Hoewel het sporten en fitnessen in sportscholen het afgelopen jaar wat lastig is geweest, is het toch wel ontzettend belangrijk dat we goed blijven bewegen. De hele dag zitten (bij een kantoorbaan) en dan ’s avonds je favoriete serie kijken op Netflix is wellicht lekker, maar is natuurlijk niet goed voor je gezondheid. Regelmatig bewegen, ook al is het een korte wandeling is dat al een goed begin. Niet iedereen hoeft de nieuwe hunk te worden op het strand, maar jezelf fit voelen geeft een fijn gevoel. We hebben een aantal oefeningen op een rijtje gezet die daarbij helpen.

Armen trainen

We zullen met name inzoomen op trainingen die ook thuis goed uit te voeren zijn, maar zullen soms ook even een uitstapje maken naar de sportschool. Je armen kun je zelf eenvoudig trainen bijvoorbeeld door verschillende varianten van opdrukken te doen, je kunt het jezelf zo moeilijk maken als je zelf wilt. Zo kun je proberen met één hand op te drukken of in een X-houding te hebben. Opdrukken is en zal altijd een goede oefening zijn, doordat je er niet veel voor nodig hebt maar wel zeer effectief kunt trainen. Ga je verder dan enkel opdrukken en je specifieke spieren in je armen trainen (biceps en triceps) zul je wat gevarieerder moeten trainen. Wil je je biceps thuis trainen, dan is het handig om een dumbbell te hebben. Deze zijn online verkrijgbaar en zijn in sommige gevallen ook verstelbaar waardoor je de ene keer wat meer gewicht kan pakken dan de andere keer. Met dumbells zijn wel zo’n 5 goede oefeningen te bedenken voor beide spiergroepen.

Borst trainen

Naast gespierde armen wordt vaak ook de borst goed getraind. De borstspieren zijn goed te trainen als je een halterbank hebt. De beste halterbanks zijn verstelbaar, maar kunnen soms best prijzig zijn. Het beste is om de halterbank bij de sportschool te gebruiken om goede oefeningen uit te voeren. Een goede oefening voor je borstspieren voor je ook uit met dumbells en heet de flat-bench dumbbell press. Hierbij train je naast je gebruikelijke borstspieren ook je stabiliteitsspieren. Het is een variant van het bankdrukken, maar hebben dus ook nog effect op de andere spieren. Hierin kun je ook in houding weer variëren, de naam veranderd (flat-bench) veranderd dan wel, en biedt je veel mogelijkheden. 

Dit zijn de twee meest gebruikte spiergroepen (onder mannen) en deze worden vaak ook gezien als leukste oefening (al is dat natuurlijk nog steeds erg subjectief), doordat ze direct goed zichtbaar zijn nadat je ze goed hebt getraind.